Вітаю Вас на моєму блозі

Вітаю Вас на моєму блозі
Мелітопольський педагогічний інститут (1981-1985). 1985 – початок педагогічної діяльності.

четверг, 14 марта 2019 г.

«Правова обізнаність – запорука успіху»


Мета: - ознайомити дітей з реалізацією їх прав, з порушеннями прав дитини; сприяти поширенню правової культури та освіченості в учнівському середовищі; - розвивати творчі здібності учнів; - виховувати бажання вивчати, поглиблювати правові знання; виховувати доброзичливість, людяність, відповідальність.
Хід заняття
Розповідь вчителя.
Усі люди зв'язані з певним соціальним середовищем, в якому вони народжуються і формуються. Поза соціаль­ним середовищем, поза суспільством людина немислима. Як кожний ставиться до середовища — питання важливе і для суспільства, і для окремої особи.
Соціальне середовище постає перед людиною в конк­ретній історичній формі — як усталений спосіб життя, як створені суспільством соціальні, матеріальні й духовні цін­ності, як спосіб та умови їх виробництва, розподілу і спо­живання.

Соціальне середовище — це уклад життя людей, що включає їхню працю, суспільно-політичну діяльність, по­бут, рівень добробуту, дозвілля, духовну атмосферу сус­пільства, систему пануючих ідеалів, законів, звичаїв, тра­дицій. Воно становить не просто соціальний фон, на якому діє людина, а всю систему життєдіяльності суспільства, що активно включає особу в соціальні зв'язки. Тому людина не може не виявляти свого ставлення до способу життя, до соціального середовища. І своєю поведінкою вона підтри­мує, зміцнює його або ж, навпаки, послаблює.
Для свого успішного функціонування те чи інше сус­пільство потребує підтримки кожним усталеного способу життя, його законів, ідеалів, звичаїв, традицій, соціальних інститутів, форм праці, виробництва і розподілу. Під впли­вом соціальних потреб ще на світанку історії, в первісно­му суспільстві, склалися прості норми людської поведінки, які зобов'язували всіх членів общини поважати і практично підтримувати усталені громадські порядки.
В інтересах збереження існуючої системи суспільних відносин держава створює право — систему законів, вико­нання яких зберігає і зміцнює соціальне середовище, спосіб життя.
Додержання законів забезпечується примусовою силою держави — армією, судом, органами охорони громадського порядку.
Але суспільство потребує ще й моральної підтримки цих законів — їх морального виправдання, добровільного додер­жання. Неповага до них розцінюється і як порушення норм моралі.
Із правовими питаннями ми зустрічаємось часто. Помил­ковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Бага­то хто з учнів дивується, дізнавшись, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку.
Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально всі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати.
В країні Прав дитини, як і в будь-якій демократичній країні,
найважливішими є закони, які захищають права людини, зокрема права
дитини.
У 1989 році Організація Об’єднаних Націй (ООН ) прийняла
Конвенцію про права дитини. Цей документ містить 54 статті, в яких
детально розписано всі Ваші права. Конвенція сповістила світові, що
кожна дитина, хоч би в якій країні вона народилася, якої національності
була, має право на піклування і захист, навчання і розвиток своїх
здібностей, тобто на щасливе дитинство. Україна приєдналася до цієї
Конвенції, і тому кожна дитина у нашій державі має право на навчання
і отримання безкоштовної медичної допомоги.
Запитання для обговорення:
Уявіть, що вам доручили відповідальну роботу — скласти перелік
прав, якими могли б користуватися всі діти. Що б ви запропонували?
А ось деякі права, внесені до Конвенції про права дитини.
Кожна дитина має право:
• на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного,
морального та соціального розвитку;
• на захист здоров'я та медично-санітарне обслуговування;
• на захист від поганого поводження, від відсутності турботи з боку
батьків або тих, хто забезпечує за нею догляд;
• на захист від жорстоких, нелюдських або таких, що принижують
гідність людини, видів дій чи покарання;
• на захист від будь-якого покарання;
• на захист від сексуальних домагань;
• на проживання з батьками та на підтримку контакту з батьками у разі
їх розлучення;
• на вільне висловлювання поглядів з усіх питань, що стосуються
життя;
• на свободу думки, совісті, віросповідання;
• на особисте життя, на недоторканність житла, таємницю
кореспонденції.
«Рольова гра» (робота в групах)
Учитель об’єднує учнів у групи за кольоровими хмаринками, пропонує
пограти в рольову гру та обговорити, яке право, визначене Конвенцією про
права дитини, було порушено стосовно кожного з відомих їм з дитинства
казкових героїв.
Група 1: Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати.
Нещасній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавах сестер (казка
«Попелюшка, Ш. Перро).
Група 2: Опікун Гаррі Потерра перехоплює і читає листи, що
надходять хлопчику зі школи чарівників Хогвартсу (роман «Гаррі Потерр і
таємна кімната, Дж. К. Роулінг)
Група 3: Цибуліно допоміг Гарбузу повернути його будиночок. За це
його посадили у в’язницю (казка «Пригоди Цибуліно», Дж. Родарі).
Група 4: Падчерку вивезли у зимовий ліс, щоб вона знайшла квіти
(казка «Дванадцять місяців», С. Маршака).
Учитель:
Звернемося ще раз до казкових героїв, щоб зрозуміти, які порушення
прав дитини, можуть траплятися в житті.
Запитання до учнів.
Учитель роздає роздруковані картки із запитаннями і просить учнів по черзі зачитати по одному запитанню й відповісти на нього.
Орієнтовний перелік запитань:
1.  На яких принципах у нашому суспільстві ґрунтується право? (На принципах моралі.)
2.  Яку відповідальність за свої аморальні вчинки несе лю­дина віком до 14 років? (Вона несе відповідальність перед школою, товаришами, сім'єю. При неодноразових порушеннях можлива відповідальність перед комісією у справах неповнолітніх).
3.  Яку юридичну відповідальність несе людина в 14 років? (У 14 років настає кримінальна відповідальність за вчи­нення ряду злочинів: вбивство, заподіяння тілесних уш­
коджень, зґвалтування, пограбування, розбій, крадіжка, злісне і особливо злісне хуліганство, розкрадання вогне­пальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умис­не вчинення дій, що можуть викликати аварію потяга, умисне знищення або пошкодження майна.)
4.  Яка відповідальність настає в 15 років? (Майнова від­повідальність за заподіяння майнової шкоди.)
5.  Яка відповідальність настає в 16 років? (Кримінальна,  відповідальність за всі види злочинів.)
6.  Яка відповідальність настає з 18 років? (18 років — це повне цивільне повноліття, коли настає відповідаль­ність за всіма законами.)
7.  Які ви знаєте органи правопорядку? (Суд, арбітраж, ор­гани внутрішніх справ.)
8.  Що для кожного з вас є найбільшим злочином?
9.  У якому, законодавчому документі нашої держави за­кріплено право на освіту? (У Конституції України.)
10.  А в яких документах викладені обов'язки учнів? (У «Законі про освіту», Статуті школи, Правилах для учнів.)
11.  Чи може учень працювати у вільний від навчання час (на канікулах)? З якого віку? Що для цього потрібно? Чи знаєте ви, куди звернутись? (Так, може. З 14 років. Для цього потрібні заява батьків, дозвіл школи. Зверта­тися можна у соціальний відділ для молоді або в інспек­цію у справах неповнолітніх.)
12.  Які правопорушення найчастіше бувають у нашій школі?
13.  Якщо ви стоїте на шкільному обліку як схильні до пра­вопорушень, чи знаєте ви, як треба себе поводити, щоб вас зняли з обліку?
14.  Що розуміється в адміністративному законодавстві під терміном «громадське місце»? (Вулиці, вокзали, кіноте­атри, театри, магазини, установи, бібліотеки, музеї, салони громадських видів транспорту, житлові будин­ки, подвір'я житлових будинків, школи тощо.)
15. Назвіть   кілька   прикладів   протизаконної   поведінки в громадських місцях.
16.  Чи є серед ваших знайомих працівники міліції?
17.  Чи міг би ти стати на захист людини, яку б'ють, грабу­ють чи хочуть вбити?
18.  Що означає «охороняти природу»? (Не допускати та кого впливу на навколишнє середовище, яке погіршува­ло б його. Здійснювати заходи проти викидів шкідли­вих газів в атмосферу, шкідливих стічних вод у річки, озера, моря. Виправляти помилки, допущені людьми в минулому: очищати річки й озера, відновлювати ліси, зберігати зникаючі види тварин і рослин.)
19.  Які ви знаєте основні обов'язки батьків і дітей? (Обов'язок батьків — виховувати дітей, піклуватися про їхній фізичний і моральний розвиток, підготовку їх до праці. Батьки зобов'язані утримувати своїх неповнолітніх дітей, а в разі потреби — повнолітніх непрацездат­них дітей. Обов'язок дітей — піклуватися про батьків. У разі, якщо батьки непрацездатні й потребують допо­моги, повнолітні працездатні діти їх утримують.)
20.  Де, коли, у яких випадках кожній людині в житті можуть стати у нагоді юридичні знання? (Коли людина сама поруши­ла закон або коли допущено порушення закону щодо неї.)
21.  Порівняйте дві галузі знань: медицину і правознавство. Скажіть, що спільне ви бачите між ними? (В обох галузях лікують людей: медицина лікує тіло, а правознавс­тво — розум, вчинки людей.)




Комментариев нет:

Отправить комментарий