Вітаю Вас на моєму блозі

Вітаю Вас на моєму блозі
Мелітопольський педагогічний інститут (1981-1985). 1985 – початок педагогічної діяльності.

Конспекти уроків хімії та біології

ТЕМА. Основи безпеки харчування. Хвороби, до яких призводить неякісне, незбалансоване харчування. Перша допомога при харчових отруєннях і кишкових інфекціях. Харчові добавки. Харчові продукти в природі, отруйні та небезпечні рослини.
Практична робота. Моделювання ситуації та виконання алгоритму надання першої допомоги при отруєннях та кишкових інфекціях.
ЦІЛІ
освітні: визначити основні небезпеки неякісного харчування; охарактеризувати захисні реакції організму людини, хвороби, до яких призводить неякісне, незбалансоване харчування; розкрити вплив харчових добавок на здоров'я людини.
Розвивальні: продовжити формувати вміння розпізнавати ознаки харчового отруєння, надання першої медичної допомоги при отруєння і кишкових інфекціях; розкрити вміння розуміти послідовність та причинно-наслідкові зв’язки, а також спостерігати, систематизувати, доводити, моделювати;
Виховні: продовжити виховувати відповідальність за особисте здоров’я, необхідність дотримуватися здорового способу життя.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: « перша допомога при харчових отруєння і кишкових інфекціях», «харчові добавки», «отруйні та небезпечні рослини».
Між предметні зв’язки: біологія, хімія, медицина.
Наочність: схеми, таблиці, малюнки, упаковки з різних продуктів харчування.
Девіз уроку: «Людина народжується здоровою, усі хвороби проходять з їжею» (Гіппократ).
Хід уроку
І. Організаційний етап
 1. Привітання, створення позитивного настрою
2. Перевірка готовності до уроку.
ІІ. Усебічна перевірка ступеня засвоєння змісту навчального матеріалу
1.                Перевірка домашнього завдання
2.                Фронтальна бесіда
-                     Що називають оздоровчими системами?
-                     Якими є загальні складові оздоровчих систем?
-                     Яке харчування називають оздоровчими?
-                     Назвіть загальні складові оздоровчих систем харчування.
-                     Що вважають раціональним харчуванням.
-                     Що вважають лікувальним харчуванням?
-                     Яким повинен бути режим харчування здорової людини?
-                     Яку роль відіграють у нашому організмі білки, жири, вуглеводи?
-                     Розкрийте вплив вітамінів, макро- і мікро елементів, овочів і фруктів на здоров’я людина.
ІІІ. Підготовка учнів до активного й усвідомленого засвоєння навчального матеріалу
Ситуаційна задача
Чеські медики оприлюднили результати досліджень про наслідки харчування суповими концентратами: супи швидкого приготування сприяють розвитку серцево-судинних захворювань.
-                     Чому такі наслідки?
-                     Як їжа впливає на здоров’я людини?
ІV. Постановка пізнавального завдання
- Що називають безпечним харчуванням?
- Які основи безпечного харчування?  
- Які головні правила слід при цьому виконувати?
На ці запитання ми дамо відповіді на сьогоднішньому уроці.
V. Засвоєння нових знань і способів дій
1. Читання з обговоренням статті підручника «Основи безпечного харчування»
2. Презентації учнівських проектів (заздалегідь підготовлених)
Доповідь результатів роботи в групах:
1.                Традиційне та сучасне харчування українців.
2.                Харчові добавки (спеції, «Е», їх значення).
3.                Харчові продукти в природі, отруйні та небезпечні рослини.
4.                Харчові отруєння та кишкові інфекції.
VІ. Первинна перевірка розуміння і корекція засвоєння учнями нового матеріалу
1.                Практична робота
Уважно розгляньте склад продуктів, який уважно на упаковках продуктів.
2.                Запитання
-                     Які харчові добавки входять до їх складу?
-                     Класифікуйте їх за допомогою таблиці.
-                     Чи є серед них такі, що несуть шкоду здоров’ю людини?
VІІ. Фізкультхвилинка
VІІІ. Закріплення знань і способів дій, самоперевірка знань
Практична робота. Моделювання ситуації та виконання алгоритму надання першої допомоги при отруєннях та кишкових інфекціях.
Ситуаційна задача: однокласник отруївся неякісними продуктами.
-                     Які ознаки харчового отруєння?
-                     Яку першу домедичну допомогу слід надати потерпілому до приїзду лікарів?
ІХ. Узагальнення і систематизація знань
1.                Запитання вчителя, бесіда
-                     Які ознаки неякісних продуктів? (Нетиповий, несвіжий запах; нетиповий для даного продукту колір; наявність цвілі на продуктах; наявність ознак гниття; закінчився термін зберігання; порушення цілісності, герметичності упаковки)
-                     Яких правил слід дотримуватися, щоб уникнути отруєння? (Слід звертати увагу на такі дані: дата виготовлення; термін зберігання; країна виготовлення.)
2.                Складання в групах презентаціях
3.                 Х. Рефлексія
Запитання вчителя
-                     Що нового ви взнали сьогодні?
-                     На що слід звернути увагу, коли купуєте продукту?
ХІ. Підбиття підсумків
Повідомлення вчителя
1.                Аргументоване виставлення оцінок.
2.                загальні зауваження щодо роботи груп, класу на уроці.
ХІІ. Інформація про домашнє завдання
Читати параграф 6 підручника



Тема.                        Багатоманітність  речовин. Метали й неметали.

Цілі уроку: ввести поняття про різноманіття речовин: дати початковуzкласифікацію елементів на метали й неметали, їх поширення в природі: навчити розрізняти металічні й неметалічні елементи за їх положенням у періодичній системі; показати істотну відмінність фізичних і хімічних властивостей металів і неметалів; формувати інтерес до навчання, показувати важливість набутих знань.
Тип уроку:         комбінований.
Форми роботи:    бесіда, евристична бесіда, розповідь, демонстрація, самостійна робота .
Обладнання:       зразки металів і неметалів, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, кристалічні гратки натрій хлориду, алмаза, вуглекислого газу, колекція ,, Метали".
Девіз уроку.
Все пізнається в порівняні.
Від аналізу до структури, а від неї
До властивостей і застосування.                          
ХІД УРОКУ.
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.
1. Скільки елементів знаходиться в періодичній системі? (Сто десять ).
2. Які елементи зустрічаються переважно в космосі? (Н,Не).
3. Які елементи першими стали відомими людям?(Au, Аg ,Cu,Fе,Sn b g.)
4. Хто може пояснити, чому саме ці елементи першими навчилася використовувати людина? (Тому що вони зустрічалися у вільному стані, тобто не у вигляді сполук).
5. Речовин на Землі набагато більше, ніж елементів. Чому? (Елементи утворюють сполуки – молекули ).
6. З яких частинок може складатися речовина? (Атоми, молекули, йони).
7. Визначте елемент, який входить до складу (за літерами ) зеленого пігменту рослин. (Хлорофіл - хлор)
8. Відкинувши три літери в назві великого ссавця, який впадає в сплячку, одержите назву простої речовини. (Ведмідь – мідь).

Кросворд

Впишіть назви за поданими символами, щоб прочитати, яким терміном позначається певний вид атомів. О, Pb , Нgu,Н, С,N.

 

О

К

С

И

Г

Е

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

Л

Ю

М

Б

У

М

 

 

 

 

 

 

М

Е

Р

К

У

Р

І

Й

 

 

А

У

Р

У

М

 

 

 

 

 

 

Г

І

Д

Р

О

Г

Е

Н

 

 

 

 

 

 

К

А

Р

Б

О

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

І

Т

Р

О

Г

Е

Н

 

Розповідь учителя.
Розгляньмо кристалічні гратки.
Алмаз: у вузлах граток атоми Карбону С.
Вуглекислий газ: у вузлах граток молекули карбон (ІІ) оксиду СО2.
Натрій хлорид: у вузлах граток йони — катіони Натрію Nа+ та аніони Хлору Сl- .
Отже, речовини можуть складатися як з окремих атомів, так і з молекул, або заряджених частинок — йонів.


ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Будова речовини залежить від природи хімічних елементів, що його утворюють.
Перша класифікація хімічних елементів за властивостями передбачає їх поділ на метали й неметали.
Демонстрація. Розгляд зразків металів і неметалів.
Розгляньмо колекцію ,,Метали".
1.   Які загальні властивості мають метали?
·       Металевий блиск;
·       сірі (крім міді );
·       тверді;
·       проводять електричний струм.
2.   Розгляньмо зразки неметалів: сірка, графіт, ампула з кристалами йоду.
·       Крихкі;
·       тверді або газоподібні;
·       різні властивості.



Запишемо приклади.


1)   Розглянемо які елементи містяться в повітрі? (Неметали: Нітроген,Оксиген у складі речовин №, О).
2)   Хімічний елемент, який утворює просту речовину – залізо. (Ферум).
3)   Гірська порода, в якій міститься речовина, з якої економічно вигідно виробляти метали. (Руда).
4)   Речовина з повітря, яка сприяє руйнуванню металів.(Кисень).
5)   Речовина, утворена хімічним елементом Аурумом, яка не піддається корозії. (Золото).
6)   З якої речовини роблять цвяхи ? (Залізо).
А тепер подивімося в періодичну систему. Умовна діагональ від Бору до Астату поділяє періодичну систему на дві частини: у нижній частині таблиці ліворуч від діагоналі знаходяться елементи-метали, а у верхній лівій частині знаходяться елементи-неметали (крім елементів побічних груп ).
Відомі також елементи, що в сполуках виявляють властивості як металів, так і неметалів. Вони називаються перехідними елементами. До них належать, наприклад , Fе, Gе та інші.
Окрема група елементів – це елементи головної підгрупи VII групи: Не, Nе, Аr, Кr, Хе, Rn. Їх називають інертними, або благородними елементами, оскільки вони не виявляють ні властивостей металів, ні властивостей неметалів.
3.   Робота в парах.
Запропонуйте по п'ять прикладів елементів металів і неметалів з періодичної системи.
Обміняйтеся знаннями і перевірте з допомогою періодичної системи, чи правильно виконане завдання в сусідніх пар.
Давайте з вами разом з'ясуємо фізичні властивості ,,Металів".
а)   Металевий блиск;
б)   сірі (крім міді);
в)   тверді;
г)    проводять електричний струм (понад 500 С);
д)   пластичні.
,,Неметали".
а)   Крихкі;
б)   тверді або газоподібні;
в)   відсутній металевий блиск (крім графіту);
г)    різні за кольором.

4. Гра.

Хто більше назве хімічних елементів, використавши якнайменшу кількість букв українського алфавіту.
Можливі відповіді:1.Хлор. 2. Хром. 3. Бром. 4. Бор. 5.Борій. 6.Барій.7.Родій. 8.Радій.
Використані літери: х – л – о – р – б – м – і – а – й ( разом 9 літер, назв елементів – 8 ).
5. Учням потрібно було підготувати повідомлення про елементи, що потрібні людському організму.
І група – повідомлення про Магній, Кальцій.
Магній – поширений у клітинах усього організму. В організмі людини активує безліч ферментів, що сприяють синтезу ДНК, РНК, білків. У рослинних організмах входить до складу хлорофілу, тобто бере участь у процесі фотосинтезу, стимулює засвоєння рослинами Фосфору. За нестачі виникає інфаркт міокарда. Добова потреба становить 0,3 – 0,4 г. Міститься у зелених овочах.
Кальцій. Входить до складу кісток, сполучних тканин і позаклітинних рідин. Структурний компонент кісток і зубів, входить до складу сироватки крові (за його нестачі кров погано зсідається). Добова потреба становить 1 – 1,5 г. Міститься в молоці та молочних продуктах.
ІІ група – повідомлення про Ферум та Натрій.
Ферум. Ферум у вигляді йонів входить до складу гемоглобіну крові, який здійснює транспорт кисню та вуглекислого газу . Бере участь у кровотворенні та диханні. Йони феруму  входять до складу ферментів, які каталізують  багато реакцій. Посідає перше місце в окисно-відновних процесах . За його нестачі виникає недокрів'я. Добова потреба становить 10 – 15 мг, міститься в печінці великої рогатої худоби, гречці, яблуках, гранатах.
Натрій. Має рідкісну властивість утримувати воду в організмі . Одна його молекула зв'язує 400 молекул води. Найбільша кількість Натрію міститься в шкірі і біля неї. Основний позаклітинний йон, розподілений по всьому організму, основна роль у збереженні сталості внутрішнього середовища організму, підтримання осмотичного тиску, регуляція водного обміну. Добова потреба становить 3 – 6 г., кухонна сіль (NаCl).
Оксиген. Вміст у клітині 65 – 75 %. Входить до складу молекул води і органічних сполук; забезпечує реакції окиснення, в ході яких виділяється необхідна організму енергія.
Хлор. Вміст у клітині 0,05 – 0,1%. Основний негативно заряджений йон в організмі тварини та людини; входить до складу хлоридної кислоти, яка є складовою частиною шлункового соку.
Фосфор. З грецької означає ,,світлоносний". У середньому в тілі людини міститься 600 – 900 г. Фосфору, найбільше у кістках, м'язах, нервовій тканині. Усі найважливіші фізіологічні процеси, починаючи зі скорочення м'язів і закінчуючи мисленням, пов'язані з наявністю Фосфору.
Білий фосфор надзвичайно отруйний. Смертельна доза становить усього 0,1г.

6. Відгадайте загадки.

А).Струму добрий провідник
У світі третій мандрівник,
З букви ,,А" я починаюсь,
Срібно – білий я й згинаюсь,
Звуть мене іще ,,крилатим".
Спробуй мене відгадати.        (Алюміній).

Б). Не бачить око і язик його не чує,
Проте, як кулю він повітряну надує,
То мандрівник із нею помандрує,
Із висоти огляне всю планету,
Він в космос виведе ракету,
Згорить із посвистом в пробірці.
Він є у Всесвіті і на далекій зірці…   (Гідроген).

В). Темно – сірий, кристалічний,
А на вигляд металічний,
Як у спирті розчинюсь
Бурим зразу я роблюсь.
І тоді безперестанку
Зможу обробити ранки.
Як торкнусь до картоплини,
Та відразу стане синя
На вогні, як підігріюсь,
Зразу хмаркою розвіюсь
Фіолетовим димком –
Й знов осяду порошком.             (Йод).

Г). Хтось до класу завітав.

Хто ж це? Ще один метал,
Не простий, а благородний
І буваю самородний.
На святкових я столах
І в церковних я хрестах,
Якщо добре шліфувати,
Дзеркалами можу стати.
Мої йони дуже спритні,
Бо вони бактерицидні,
Як хлориди зустрічають,
Білий осад випадає.
Маю тезку я --- країну.
Хто я? Відгадаєш нині? (Аргентум, срібло).

Д). Я поширений в природі,
Кожному стаю в пригоді.
Де мене зустріти можна,
З вас, напевне, знає кожен.
Магнетит і гематит.
Лимоніт і сидерит –
Руди ці – матусі рідні,
А татусь – метеорит.
Я умію воювати,
Але вмію й будувати
Рейки, кораблі, машини,
Теплоходи і турбіни.
Кров чому у вас червона?
Бо в крові є мої йони.
Вголос мовте для загалу
Назву чорного металу.           (Ферум, залізо).

Е). Я метал легкий, сріблястий,
Можу вам в пригоді стати.
Що про мене знають люди?
Мої йони стрінеш всюди:
У печерах і у горах,
І в скелетах, і в морі,
Їх зустрінеш в бетоні
Чи в мармуровій колоні,
Чи у гіпсі, чи в гідриді,
Чи в цементі, чи в карбіді.
Вас до дошки викликають,----
Й вам на руки осідаю.         (Кальцій).

Є). Я срібляста, я рухлива,
Та, по правді, нещаслива.
З киснем стрінусь – червонію,
Дуже я ніяковію.
Незлюбили мене люди,
Зло в мені вбачають всюди.
Розіллюсь – зберуть ущерть,
Бо мої пари – то смерть.
Їм не стану докоряти,
Спробую допомагати.
Й добру маю я натуру,
Міряю температуру.              (Ртуть, Меркурій). 

Ж). Я метал м'який, та знайте :
До води не підпускайте,
Бо у неї опущусь,
До поверхні піднімусь,
Пробіжуся і зникаю,
Газ доверху випускаю.
А ще чую звідусіль:
,, Поклади у страву сіль !"
Сіль кухонну, бо із нею
Здавна ми були ріднею.       (Натрій).


7. Ребуси.

А). Богиня рослин (Ф міняємо на Х ) – А. (Хлор).
Б). Кафе – ка + румба – ба. ( Ферум ).
В). Відповідь на ,,дай" + ансамбль з трьох осіб ( О міняймо на Й ). (Натрій).
Г). Тепла пора року – О  + сім'я бджіл – Р. (Літій).

8. Най… най … най…

1.Найбільш тугоплавкий метал — (вольфрам,температура плавлення 3420° С).
2.Найнища температура плавлення — (у ртуті – 30° С).
3.Найбільш ковкий метал (золото, з 1г. можна витягнути дріт завдовжки 2,4 км.)
4.Найкраща електрична провідність у (срібла).
5. Які метали можна різати пластмасовим ножиком ? (Натрій та калій).
6.Найважчий метал. (Осмій).
Закріплення нового матеріалу.

Гра ,, Так чи ні"

1.Метали в періодичній системі містяться в лівій нижній частині. (+).
2.Для металів характерний металічний блиск. (+).
3. Більшість неметалів тверді.(–).
4.Для металів характерні низькі температури плавлення . (+).
5.Для металів характерна атомна кристалічна гратка. (–).
6.Для неметалів характерна молекулярна кристалічна гратка.(+).
7.Кальцій міститься в гемоглобіні крові. (–).
8.Карбон утворює понад 3 млн. речовин.(+).
9.Оксиген утворює дві прості речовини кисень і озон. (+).
10.Срібло має бактерицидні властивості.(+).

Хімічний лабіринт

Знайдіть виграшний шлях – метали.
Zn
О
F
Sі
Аl
S
Вr
І
Fе



Знайдіть виграшний шлях – неметали.
Fе
Н
Аl
Nа
І
К
Аg
С
Сu



Метод ,,Мікрофон".
А). Охарактеризуйте  фізичні властивості металів.
Б). Охарактеризуйте  фізичні властивості неметалів.

Домашнє завдання

Вивчити:    S   с. 
Виконати різнорівневі завдання в робочому зошиті, с. …..

.

                               Поміркуйте!

1.   Які особливості будови металів забезпечують електропровідність?
2.   Які особливості будови неметалів забезпечують високу електронегативність?

Куди не подивись –
                         прості сполуки,
А лише візьмуться за руки:
Складні сполуки народились –
Оксиди й солі утворились.
А цю сторінку знань
На наступному уроці відкривай.


Комментариев нет:

Отправить комментарий